torsdag 4 oktober 2012

Blöjfri bebis!


Foto: Ulrika Casselbrant
Jag började med EC utan att veta om det. Från början bajsade och kissade I ofta under blöjbyten, vilket jag kommenterade och uppmärksammade med att säga något i stil med ”så skönt att kissa utan blöja”. Men idén att låta henne kissa och bajsa någon annanstans kom inte spontant. Jag hade hört någon viskning om EC och började läsa på när hon var runt 4 månader. Jag var fast efter första försöket. Det sparade tvätt, (och jobbet som det innebar att skölja bajs-blöjor vilket dessförinnan var en källa till frustration i hushållet), men mest av allt så var det så roligt med ett till verktyg för kommunikation med I! Jag hade ju redan fattat att hon ville fler saker än amma, sova, vara nära och byta blöja och vad mycket lättare allt blev när jag kom på det. Såklart funkar det inte alltid, vi har fått både bajs och kiss på golvet, men jag lär mig något nytt om hennes signaler vid varje miss. Shit happens, det är bara att torka upp och tänka efter, precis vad hände när hon skulle till att göra ifrån sig? I perioder verkar hon inte alls intresserad och då är det bara att låta henne ta det i sin takt, rätt vad det är så blir hon glad av att få sitta på pottan igen. Upptäckten av EC gav mig också en konkret förståelse för att det finns flera sätt att göra allt på och att det går att hitta ett sätt som funkar för just oss. Det gav mig en större trygghet och närvaro som förälder. Vi lär oss tillsammans och hittar vår egen väg, steg för steg. 


blojfribebis.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar